Bestyrelsen
Museets
vedtægter Om Museets Logo
Museet for Danmarks Veteraner Frøslevlejren
6330 Padborg
Tlf.: 74 67 68 55
|
Museets vedtægter.
V E D T Æ G T E R
For
"Museet for Danmarks Veteraner"
|
|
§ 1.
Museets navn, ejerforhold, hjemsted, værneting. |
|
Museets navn er: Museet for Danmarks Veteraner.
MUSEET er en selvejende institution (ikke erhvervsdrivende
fond), der blev oprettet af en kreds af tidligere FN-soldater under
navnet FN-MUSEET DE BLÅ BARETTER. Museet drives i henhold til Lov om
Fonde og visse Foreninger af den på generalforsamlingen valgte
bestyrelse.
MUSEET har hjemsted i Aabenraa kommune og har til huse i
Frøslevlejren på adressen: Frøslevlejren, Lejrvej 81, 6330 Padborg.
MUSEETS værneting er Sønderborg retskreds. |
Til top |
§ 2.
Museets formål, ansvarsområde og medlemskreds. |
|
Formålet med Museet for Danmarks Veteraner er, at dokumentere den indsats
-
Danske enheder og
enkeltpersoner under mandat fra De Forenede Nationer (FN),
Organisationen for sikkerhed og samarbejde i Europa (OSCE), Den
europæiske Union (EU), eller Den nordatlantiske traktat (NATO), og
-
Danske enheder og
enkeltpersoner i øvrigt, har ydet i forbindelse med beskyttelse,
sikring eller opretholdelse af verdensfreden gennem militær,
politimæssig eller humanitær indsats.
MUSEET skal indsamle, registrere og bevare effekter og minder,
samt formidle omkring disse og de indsatsområder, hvor danske enheder og
enkeltpersoner, på baggrund af et FN, OSCE, EU, NATO-mandat, eller som
udsendt i Den Danske Brigade/Det Danske Kommando, har arbejdet i fredens
tjeneste
Våben kan ikke opbevares på Museet.
MUSEET skal medvirke til at udbrede kendskabet til
fredstøttende opgaver og de vilkår, under hvilke sådanne opgaver er søgt
løst
Som medlem af Museet kan optages enkeltpersoner, foreninger,
organisationer og firmaer
Kun personlige medlemmer kan indvælges i bestyrelsen.
MUSEET er uafhængigt af alle ikke museale organisationer.
MUSEETS bestyrelse kan ekskludere et medlem, såfremt medlemmet
skønnes at handle imod Museets interesser.
En sådan eksklusion kan indbringes til endelig afgørelse på
først følgende ordinære generalforsamling, hvor eksklusionen kan
vedtages/forkastes med simpelt flertal. |
Til top |
§ 3.
Samarbejde i forhold til offentlige myndigheder og andre museer. |
|
MUSEET søges indpasset i Den Selvejende Institution, ”FRØSLEVLEJREN”,
og samarbejder, i muligt omfang, med Lejrens og andre muséer.
MUSEET er en del af Sønderjyllands museumsvæsen og associeret
medlem af Museum Sønderjylland. |
Til top |
§ 4.
Ledelse – sammensætning, valgmåde m.m. |
|
MUSEET ledes af en bestyrelse på syv medlemmer, som vælges
blandt Museets støttemedlemmer.
Bestyrelsen udpeger et præsidium på ikke under tre medlemmer. Præsidiet vælger selv sin formand.
Desuden er formanden for
Forsvarets Museums Kommission født medlem.
Præsidiet er rådgivende
for bestyrelsen i spørgsmål af idémæssig karakter og formidler
samarbejde, kontakter og økonomiske muligheder.
Bestyrelsen består af formand, næstformand, kasserer og
sekretær samt 3 bestyrelsesmedlemmer.
Alle vælges for to år ad
gangen.
Formand + 3
bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år og kasserer + 2 bestyrelsesmedlemmer i ulige
år
Som suppleanter vælges
tre medlemmer for ét år ad gangen.
Suppleanterne vælges i
prioriteret rækkefølge.
2 bilagskontrolanter
og 2 bilagskontrolantersuppleanter vælges for et år ad gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og sekretær hurtigst muligt efter den
ordinære generalforsamling.
Bestyrelsen, som selv fastsætter sin forretningsorden, er
beslutningsdygtig når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer samt formand
og/eller næstformand er til stede.
I tilfælde af stemmelighed er formandens, henholdsvis
næstformandens stemme afgørende.
Bestyrelsen kan nedsætte
interne arbejdsudvalg, eventuelt ved at inddrage andre støttemedlemmer.
Generalforsamlingen er Museets øverste myndighed.
Bestyrelsen varetager,
med ansvar over for Generalforsamlingen, MUSEETS daglige drift.
Arbejdet som bestyrelses- og præsidiemedlem er ulønnet.
Udgifter, som afholdes i
forbindelse med hvervet, dækkes af Museet. Foreningen tegnes af formanden, og denne kan give
fuldmagt i konkrete opgaver. Formanden og den på generalforsamlingen valgte
kasserer har med funktionen – hver for sig - fuldmagt i alle økonomiske
anliggende, Dog
kan de alene disponere over beløbsstørrelser optil 10.000 kr. – Herefter skal
kvitteringer fra Formanden attesteres af Kassereren og kvitteringer fra
kassereren skal attesteres af Formanden. |
Til top |
§ 5.
Generalforsamling. |
|
Dagsorden til generalforsamling skal mindst indeholde følgende
punkter:
-
Valg af dirigent
1a. Valg af 2 stemmetællere
-
Aflæggelse af
årsberetning
-
Aflæggelse af
regnskab
-
Forelæggelse af
budget
-
Fastsættelse af
kontingent
-
Indkomne forslag
-
Valg af formand i lige år / valg af kasserer i ulige år
-
Valg af
bestyrelsesmedlemmer
-
Valg af suppleanter
-
Valg af 2 bilagskontrolanter
-
Valg af
2 bilagskontrolantersuppleanter -
Eventuelt
Forslag til generalforsamlingen skal skriftligt fremsendes til
Formanden, og skal være denne i hænde senest 8 dage før
generalforsamlingen.
Generalforsamlingens afgørelser træffes ved simpel majoritet.
Afstemning kan finde sted skriftligt.
Såfremt der ved valg af
bestyrelsesmedlemmer er foreslået flere kandidater, end der skal vælges,
skal afstemningen ske skriftligt.
Hvert
medlemskab giver ret til én stemme. Dog giver et familiemedlemskab ret til 2
stemmer. Et fraværende medlem kan stemme ved en underskrevet fuldmagt til et
navngivent medlem, som er til stede ved afstemningen.
Hver fuldmagtshaver kan højst
medbringe 1 fuldmagt.
Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af første kvartal hvert
år.
Indkaldelse til generalforsamling sker
ved udsendelse til medlemmer, eller ved annoncering, eller ved udsendelse af
mail, eller ved en kombination af ovennævnte metoder således at alle medlemmer
har mulighed for, at gøre sig bekendt med afholdelsen af generalforsamlingen og
med mindst en måneds varsel.
Ekstraordinær generalforsamling
afholdes, når bestyrelsen finder anledning hertil, eller såfremt mindst en
fjerdedel af
Foreningens medlemmer - med en
skriftlig angivelse af emne - kræver det.
Indkaldelsen sker skriftligt og med
mindst 14 dages varsel.
|
Til top |
§ 6.
Regnskab, økonomi/budget samt arbejdsplan. |
|
Museets regnskabsår følger kalenderåret
Snarest efter regnskabsårets afslutning udfærdiger kassereren
MUSEETS regnskab, som efter revision forelægges Bestyrelsen til
godkendelse og påtegning.
Bestyrelsen udarbejder budget for indeværende
år.
MUSEETS Bestyrelse udarbejder årligt en beretning efter
retningslinier fra Statens Museumsvæsen.
Beretningen indsendes, tillige med kopi af det på
Generalforsamlingen godkendte regnskab, til Museum Sønderjylland.
|
Til top |
§ 7.
Udskillelse, kassation, deponering og sikring. |
|
Kassation må kun ske med Bestyrelsens godkendelse.
Der kan indgås deponeringsaftaler med andre museer.
MUSEETS bestyrelse, eller den/de person(er), som Bestyrelsen
bemyndiger dertil, udarbejder en fortegnelse over de effekter og
genstande, som MUSEET har dels til låns og dels til ejendom.
Genstande eller samlinger, som er behæftede med klausuler – ud
over tidsbetingede offentliggørelsesklausuler – kan ikke modtages af
MUSEET uden Bestyrelsens godkendelse.
MUSEETS Bestyrelse skal træffe fornødne foranstaltninger til
beskyttelse af samlingerne mod brand, tyveri, hærværk m.v. |
Til top |
§ 8.
Åbningstider og adgangsvilkår. |
|
MUSEETS åbningstider fastsættes af Bestyrelsen.
Ud over MUSEETS udstillinger, er dets samlinger – herunder
registre, bibliotek m.v. - offentligt tilgængelige efter nærmere aftale.
Når hensynet til Museets
donorer eller til samlingernes sikkerhed taler derfor, kan
offentlighedens adgang til samlinger m.v. dog pålægges begrænsninger.
Det påhviler Museets
daglige ledelse og kustoder at påse, at offentlighedens adgang i det
hele taget, sker under fornøden hensyntagen til samlingernes sikkerhed
og bevaring.
|
Til top |
§ 9.
Vedtægtsgodkendelse/vedtægtsændringer. |
|
Nærværende vedtægter
er godkendt ved stiftelsen af den selvejende institution FN-MUSEET DE
BLÅ BARETTER den 22. september 1990 i Frøslevlejren.
I tilfælde af Museets ophør, som skal vedtages på en
generalforsamling efter ovenstående retningslinier, skal Museets
samlinger, så vidt det er muligt, tilgå andre museer, som kan videreføre
FN-MUSEETS formål, som anført i § 2.
Efter indstilling fra
bestyrelsen træffer generalforsamlingen beslutning om, hvorledes
samlingerne samt eventuelle overskydende pengemidler skal finde
anvendelse.
MUSEETS vedtægter kan ændres efter beslutning på en ordinær
generalforsamling og eventuelt efterfølgende ekstraordinær
generalforsamling.
Vedtægterne kan dog kun
ændres, såfremt forslag herom har været udsendt til medlemmerne, sammen
med indkaldelsen til generalforsamling.
På ordinær generalforsamling skal 2/3 af de tilstedeværende,
stemme for
ændringerne.
Hvis ikke det er
tilfældet, men der i øvrigt er flertal for ændringerne, kan
vedtægtsændringerne vedtages på en ekstraordinær generalforsamling, hvor
vedtagelsen kan ske ved simpelt flertal.
Der kan tidligst
indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, når den ordinære
generalforsamling er afholdt.
Det påhviler MUSEETS kasserer – til generalforsamlinger - at
medbringe en opdateret liste over MUSEETS støttemedlemmer. |
|
Til top |
Ændret 22.09.1992 på
ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren.
Ændret 07.03.1998 på ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren.
Ændret 18.03.2000 på ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren.
Ændret 24.03.2001 på ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren.
Ændret 02.04.2011 på
ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 23.03.2013 på
ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 29.03.2014 på
ekstra ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 19.03.2016 på ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 28.08.2021 på ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 08.10.2022 på ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 07.10.2023 på ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. Ændret 05.10.2024 på ordinær generalforsamling i Frøslevlejren. |
|
FN Museets
Superstøtter
|